FANDOM

White Zombie
Poster White Zombie
White Zombie

Utgivningsår

1932

Ursprungsland

USA

Regi

Victor Halperin

Producent

Edward Halperin
Phil Goldstone

Manus

Garnett Weston
William B. Seabrook (skrev romanen The Magic Island

Skådespelare

Béla Lugosi
Madge Bellamy
Joseph Cawthorne - Robert W. Frazer - John Harron

Trailer - White Zombie (1932)

Trailer - White Zombie (1932)

White Zombie (1932) - trailer

White Zombie (USA, 1932) brukar betraktas som den allra första zombiefilmen som producerats. Filmen handlar om en ung kvinnas transformering till zombie i händerna på en ondskeful voodoomästare. Béla Lugosi spelar voodoomästaren Murder Legendre och hans kvinnliga offer spelas av Madge Bellamy. Andra skådespelare i filmen är Robert W. Frazer, John Harron och Joseph Cawthorne.

Om filmenRedigera

ProduktionRedigera

Arbetet med White Zombie påbörjades tidigt 1932. Bröderna Victor och Edward Halperin lånade ett kontorsutrymme av Universal Studios för att komma igång med filmen, vars arbetstitel var Zombie. Zombietemat var inspirerat av Kenneth Webbs Broadwayuppsättning Zombie. Manuset till filmen skrevs av Garnett Weston och dess fokus ligger mer på action än på dialog. Producenten Phil Goldstone hjälpte bröderna Halperin genom att säkra finansieringen av White Zombie, något han även gjort med andra samtida independent-filmer. White Zombie spelades till stor del in på Universal Studios mark och en hel del både scenografi och rekvisita lånades från andra skräckfilmer från samma tidsperiod.

MottagandeRedigera

När White Zombie först gick upp på bio i New York så fick den mycket negativ kritik, recencenterna tyckte att handlingen var överdriven och skådespelarinsatserna klena. Även om filmen gick med vinst så visade den sig vara mindre populär än andra samtida skräckfilmer. På senare tid har uppfattningarna om White Zombie ändrats till mer positiva. Vissa kritiker har hyllat filmens atmosfär och jämför den med 40-talets skräckfilmer av Val Lewton medan andra fortfarande är missnöjda med skådespelarinsatserna.

Övrig informationRedigera

White Zombie betraktas som den första zombielångfilmen och fick en uppföljare, Revolt of the Zombies (1936).

HandlingRedigera

Charles (Robert W. Frazer) är kär i vackra Madeleine (Madge Bellamy) som dock är på väg att gifta sig med Neil (John Harron). Han söker upp voodoomästaren Murder Legendre (Béla Lugosi) för att på nåt sätt stoppa giftermålet. Legendre ger Madeleine en dryck så att hon drabbas av en förbannelse - hon blir en zombie. Charles inser att det är fel men när han försöker stoppa Legendre drabbas han själv och blir också en själlös slav. Legendre vill nämligen ha den vackra kvinnan för sig själv…

Produktionsteam (i urval)Redigera

Skådespelare (i urval)Redigera

  • Béla Lugosi - 'Murder' Legendre, voodoomästaren
  • Madge Bellamy - Madeleine Short Parker, Neils fästmö som transformeras till zombie
  • John Harron - Neil Parker, en banktjänsteman
  • Robert W. Frazer - Charles Beaumont, en plantageägare som är förälskad i Madeleine
  • Joseph Cawthorn - Dr. Bruner, en missionär som hjälper Neil befria Madeleine
  • Brandon Hurst - Silver, Beumonts butler
  • George Burr Macannan - Von Gelder, en välbärgad man som hamnat under Legendres förtrollning
  • Frederick Peters - Chauvin, en zombie
  • Annette Stone - Maid
  • John Printz - Ledot, en zombie
  • Dan Crimmins - Pierre, en häxdoktor
  • Claude Morgan - Zombie
  • John Fergusson - Zombie
  • Velma Gresham - Tall Maid