FANDOM

Stolthet och fördom och zombier
Stolhet fordom zombier 1
Stolthet och fördom och zombier

Utgivningsår

2009

Språk

Svenska (originalspråk engelska)

Författare

Seth Grahame-Smith
Jane Austen

Förlag

Quirk Books

Bokformat

Antal sidor

ISBN

Typ av bok

skönlitteratur

Stolthet och fördom och zombier (Pride and Prejudice and Zombies) är en bok från 2009 av Seth Grahame-Smith, baserad på Jane Austens Stolthet och fördom. Boken kombinerar Austens originalroman med modern zombie-fiktion och Jane Austen anges som medförfattare tillsammans med Seth Grahame-Smith.

Boken gavs ut i april 2009 på Quirk Books och i oktober samma år gavs en deluxeutgåva ut med illustrationer i färg och fler zombieavsnitt i boken.

BakgrundRedigera

Jason Rekulak på Quirk Books utvecklade idén till Stolthet och fördom och zombier efter att ha jämfört en lista över populära karaktärer som “ninjor, pirater, zombier och apor” med en lista över böcker tillgängliga i public domain (ung. 'allmän egendom') som exempelvis Krig och fred, Brott och straff och Svindlande höjder. Han lämnade över projektet till författaren Seth Grahame-Smith.

"Rekulak ringde mig en dag och var väldigt exalterad. Han sade, allt jag har är den här boktiteln och jag kan inte sluta tänka på den, Stolthet och fördom och zombier. Av någon anledning slog det mig som det mest briljanta jag någonsin hört."

Grahame-Smith utgick från Austens originaltext och lade till zombie- och ninjamaterial under tiden han utvecklade en huvudsaklig handling för det nya materialet. Enligt författaren var originaltexten väldigt tacksam att använda till en zombieberättelse:

"Berättelsen har en självständig hjältinna, en heroisk gentleman, militären har slagit läger i närheten av till synes ingen anledning alls och människorna tar hela tiden promenader hit och dit eller hästdroskor hit och dit. Det var helt enkelt perfekt för hänsynslöst våld och blod. Från min synvinkel åtminstone."

Tidigt 2009 började förväntningarna på den kommande romanen att stiga tack vare tidningsartiklar, nationell radio, bloggar och internetradiosändningar. På grund av detta utökades den planerade första tryckningen på 12.000 exemplar till 60.000.

Handling i sammandragRedigera

En mystisk farsot drabbar den lugna lilla orten Meryton och de döda börjar återvända ifrån sina gravar. De ninjatränade döttrarna Bennet, med den hetlevrade Lizzy i spetsen, är fast beslutna att utrota de blodtörstande zombierna. Hon distraheras dock av den arrogante mr Darcys ankomst till byn.