FANDOM

Denna artikel om en film är bara påbörjad och kommer att utökas inom kort.
Night of the Living Dead
Night of the living dead 640px
Night of the Living Dead

Utgivningsår

1968

Ursprungsland

USA

Regi

George A. Romero

Producent

Karl Hardman - Russell Streiner

Manus

George A. Romero - John A. Russo

Skådespelare

Duane Jones - Judith O'Dea - Karl Hardman - Marilyn Eastman - Keith Wayne - Judith Ridley - Bill Cardille - Kyra Schon - Russell Streiner

Night of the Living Dead (USA, 1968), regi av George A. Romero, är en svart-vit zombiefilm som präglat zombie-genren. Filmen hade premiär 1 oktober 1968 och är den första filmen i Romeros serie Living Dead-filmer som hittills består av sex filmer. Night var en lågbudgetfilm inspelad i och omkring Evans City, Pennsylvania, U.S.A., ungefär 5 mil norr om Pittsburgh. Filmen finns utgiven i ett flertal versioner i varierande kvalitet eftersom copyright-informationen inte kom med i den ursprungliga bioversionen och de dåvarande amerikanska copyright-lagarna gjorde att filmen därmed hamnade i Public Domain.

Handlingen i sammandragRedigera

Filmen inleds med att ett syskonpar, Barbra (Judith O'Dea) och Johnny (Russell Streiner), åker till en kyrkogård för att besöka sin fars grav. Där attackeras de av en mystisk man (Bill Hinzman). Johnny försöker skydda Barbra men dör själv när mannen knuffar honom med huvudet före mot en gravsten. Barbra flyr till ett närliggande öde hus där hon snart får sällskap av flera som söker skydd från de levande döda som omringar huset.

NyinspelningarRedigera

Night of the Living Dead (1990), regisserad av Tom Savini
Night of the Living Dead 3-D (2006), regisserad av Jeff Broadstreet
Night of the Living Dead: Origins 3D, en animerad film regisserad av Zebediah De Soto. Ej släppt ännu (maj 2012).
Night of the Living Dead DVD

Night of the Living Dead (restaurerad)