FANDOM

Nazis At The Center of the Earth
Nazis-at-the-center-of-the -earth
Nazis At The Center of the Earth

Utgivningsår

2012

Ursprungsland

USA

Regi

Joseph J. Lawson

Producent

Paul Bales, co-producer
David Michael Latt, producer
David Rimawi, executive producer
Devin Ward, line producer

Manus

Paul Bales

Skådespelare

Dominique Swain
Jake Busey
Joshua Michael Allen
Christopher Karl Johnson
James Maxwell Young

Nazis At The Center of the Earth Official Trailer (2012) Jake Busey Asylum Movie HD

Officiell trailer

Nazis at the Center of the Earth (USA, 2012) producerades av The Asylum direkt för video med Dominique Swain och Jake Busey i två av rollerna. Filmen regisserades av Joseph J. Lawson och släpptes på Blu-ray och DVD den 24 april 2012.

Om filmenRedigera

Nazis at the Center of the Earth påminner om det populära datorspelet Wolfenstein 3D med Nazi zombier som ska hjälpa till att ta över världen. Filmen går till och med så långt att Robot Hitler, slutbossen i Wolfenstein 3D är med. Filmens handling har även vissa likheter med filmen Iron Sky.

Handling i sammandragRedigera

Dr. Mengele lever och har skapat en ruttnande zombiearmé från resterna av Tredje Riket, hundratals mil ner i jordens inre. Med hjälp av en grupp kidnappade forskare tänker de åter resa sig och sätta skräck i mänskligheten. Vem kan stoppa hotet från underjorden?

Alternativa titlarRedigera

Bloodstorm (Storbritannien)

Distributör i SverigeRedigera

TakeOne (TakeOne 12019)

SpecifikationerRedigera

  • Speltid: 86 minuter
  • Språk: Engelska
  • Genre: Horror/Splatter
  • Bildformat: 1.78:1

ProduktionRedigera

Om produktionenRedigera

Lawson fick jobbet som regissör hösten 2011 efter att ha läst manuset och sagt att han ville regissera det. Filmen tog mindre än fyra månader att göra. Lawson har sagt om The Asylum att "det är en lågbudgetstudio och jag var ganska klar över att det här skulle bli en B-film. Vi hade 12 dagar på oss att filma och budgeten var en bra bit under $200.000.
Det gjordes storyboards för hela filmen, scen för scen, innan produktionsstarten i november 2011.
Filmen är en av de Asylum-filmer som har flest scener med datorgenererade visuella effekter, 379 st. De visuella effekterna gjordes klara på bara fyra veckor vilket syns tydligt på slutresultatet, de datorgenererade scenerna är långt ifrån övertygande.
I filmens kommentatorspår nämner Lawson Steven Spielberg, Peter Jackson, Sam Raimi, John Carpenter, John Landis, David Lean, J.J. Abrams och Robert Rodriguez som sina visuella influenser.
Reaktionerna från kritiker och publik har varit blandade med allt från "absolut skräp" till "Asylums Citizen Kane". De flesta recencenter har gett ett medelbetyg men de flesta håller med om att filmen bör ses om inte annat för att förvånas över alla galna saker som händer.

Produktionsteam i urvalRedigera

Skådespelare i urvalRedigera

Externa länkarRedigera