FANDOM

Skin and Bones (Fear Itself)

Scen ur Fear Itself: Skin and Bones.

FearItselfSkinBones

Ytterligare en scen ut Skin and Bones.

Fear Itself: Skin and Bone är avsnitt 8 ur säsong 1 av TV-serien Fear Itself som skapades av Mick Garris (som även skapade TV-serien Masters of Horror). Avsnittet Skin and Bones regisserades av Larry Fessenden och handlingen kretsar kring en man som blir besatt av en Wendigo som enligt Algonkin-indianers folktro är en kannibalistisk varelse eller ande och den som blir besatt av en Wendigo får ett ohejdbart begär efter att äta människokött.

Om Fear ItselfRedigera

(huvudartikel: Fear Itself)
Fear Itself är en TV-serie som skapades av Mick Garris som tidigare skapat TV-serien Masters of Horror och Fear Itself bygger på samma koncept som Masters of Horror. TV-serien består av 13 fristående avsnitt, varje avsnitt är en timme långt och varje avsnitt har regisserats av olika mer eller mindre kända skräckregissörer. I USA sändes enbart de första 8 avsnitten mellan 5 juni och 31 juli 2008 (Skin and Bones blev det sista som sändes), däefter 8 avsnitt gjordes uppehåll för sommar-OS och när OS var slut återupptogs aldrig sändningarna av Fear Itself igen.

På svensk TVRedigera

TV-serien Fear Itself har visats i sin helhet på svensk tv på Kanal 6.

Om filmenRedigera

Handling i sammandragRedigera

Ranchägaren Grady och hans vänner har varit i bergen och jagat men inte kommit tillbaks efter tio dagar. Sheriffen och sökpatrullerna har avblåst sökandet till dess att väderförhållandena blir bättre.

När Gradys bror Rowdy förbereder sig för att gå ut och söka på egen hand kommer Grady stapplande mot huset. Rowdy och Eddie Bear, en indian som bor med familjen, springer för att hjälpa Grady som är synligt sårad och dessutom köldskadad.

När familjen senare går upp för att se till den sängliggande Grady märker de att han inte ser ut som tidigare. Under natten hör Rowdy och Eddie Bear ljud från stallet och när de springer ut för att se efter upptäcker de att en av hästarna har dödats. Eddie Bear tittar upp mot huset och får se Grady stå och titta ut genom sitt sovrumsfönster.

Dagen efter pratar Eddie Bear med Grady och berättar om sin farbror som också försvann i skogen och kom tillbaks flera dagar senare, mycket olik sig själv men med många likheter med hur Grady ser ut nu. Grady blir förolämpad av berättelsen. Senare berättar Eddie Bear samma sak för Rowdy och att farbrodern blivit besatt av en Wendigo och det hela slutade med att farbrodern mördat hela sin familj och sedan blivit skjuten till döds av polisen. Eddie Bear misstänker att även Grady blivit besatt på samma vis och försöker övertyga Rowdy om det.

Grady beter sig allt märkligare och berättar för sin fru Elena om hur han, när jaktsällskapet tagit skydd i en grotta, hört en röst som sade "släpp bara in mig så kan jag rädda dig". Rösten övertalade Grady att äta upp en av sina vänner. När Grady även försöker äta upp Elena börjar familjen förstå vilket hot Grady innebär och försöker oskadliggöra honom men det går inte riktigt som de hoppas.

ÖvrigtRedigera

Larry Fessenden har berört temat Wendigo tidigare i filmen som heter just Wendigo (2001). Artikelförfattaren (Jocke Lavett) har inte sett filmen men efter vad det verkar så orsakar även Wendigon i filmen zombieliknande kannibalism liksom i Fear Itself: Skin and Bone.

ProduktionRedigera

Produktionsteam (i urval)Redigera

SkådespelareRedigera