FANDOM

Evig Ondska
Evigondska
Evig Ondska

Utgivningsår

2005

Ursprungsland

Sverige

Regi

Dan Hejman

Producent

Dan Hejman - Dustbin Productions

Manus

Dan Hejman - Nicklas Wallén

Skådespelare

Nicklas Wallén Simon Frödeberg - Laila Pedersen - Håkan Johansson - William Ekeberg - Emelie Söderberg - Jocke Lavett - Mathias Nilsson

Evig Ondska - teaser trailer

Evig Ondska - teaser trailer

Teaser för Evig Ondska

Evig Ondska (Sverige, 2005), regisserad av Dan Hejman, är den första 'riktiga' långfilmen från Dustbin Productions som tidigare gjort ett flertal kortfilmer på amatörnivå utan någon regelrätt budget. Evig Ondska spelades in under ungefär två års tid och filmades med digitala videokameror, Mini-DV, vilket underlättade klippningen radikalt jämfört med tidigare produktioner som filmats på analog video.

Om filmenRedigera

Dustbin Production består av några vänner som under flera års tid spelat in mer eller mindre ambitiösa filmprojekt med Evig Ondska som första riktigt stora projekt. Evig Ondska filmades under ungefär två års tid och scener lades till under produktionens gång då manuset utökades med tiden. Filmen är inspelad mestadels på olika platser i Hässleholm men även i Tyringe och i Perstorp. Flera av scenerna är inspelade i replokalen till bandet Body Core vars dåvarande medlemmar alla var med under produktionen av Evig Ondska, bland annat är hjältens hyrda rum och den galna doktorns laboratorium uppbyggt i replokalen.

HandlingRedigera

Efter en olycka hamnar Emma (Emelie Söderberg) på sjukhus där en doktor håller på med mystiska experiment på patienterna. Då Emmas pojkvän Peter (Nicklas Wallén) kommer för att besöka henne får han beskedet att hon nyligen avlidit. Han misstänker att något inte står rätt till och börjar göra efterforskningar varvid en mystisk historia börjar att nystas upp. Doktorn (Simon Frödeberg) håller på att framställa något han kallar 'den Fulländade', en varelse som liksom Frankensteins monster skapats av kroppsdelar från olika människor som han hoppas ska ha övermänskliga krafter. Då han inser att Peter kan hota hans planer skickar han ut en av sjukhusets väktare, Rolf (Håkan Johansson), för att ta hand om problemet.

ProduktionenRedigera

Under filmproduktionen var de flesta inblandade personer involverade i att utföra i stort sett alla uppgifter som behövde göras. Så kunde t.ex en skådespelare som inte behövdes i den scen som just filmades arbeta med visuella effekter eller scenografi till nästa scen. För att undvika att samma namn upprepades om och om igen i eftertexterna så 'uppfanns' en del medarbetare och specialeffektsteamet (som alltså i mångt och mycket bestod av samma personer som produktionsteamet och skådespelartruppen) samlades under namnet Psychofant FX.

Produktionsteam (i urval)Redigera

Regi - Dan Hejman
Producent - Dan Hejman, Dustbin Productions
Manus - Dan Hejman, Nicklas Wallén

Skådespelare (i urval)Redigera

Nicklas Wallén
Simon Frödeberg
Laila Pedersen
Håkan Johansson
William Ekeberg
Emelie Söderberg
Jocke Lavett
Dan Hejman
Mathias Nilsson

KällorRedigera

Bakom kulisserna på Evig Ondska