FANDOM

  • Omslaget till Tromas DVD-utgåva av Psycho a Go-Go.
  • Annons för Spider Baby och Fiend with the Electronic Brain, sent 1960-tal.
  • VHS-omslag till The Man with the Synthetic Brain.
  • Poster för Blood of Ghastly Horror.
Blood of Ghastly Horror
Blood Of Ghastly Horror DVD
Blood of Ghastly Horror (Tromas DVD-utgåva)

Utgivningsår

1971

Ursprungsland

USA

Regi

Al Adamson

Producent

Al Adamson

Manus

Dick Poston - Chris Martino

Skådespelare

John Carradine - Kent Taylor - Tommy Kirk - Regina Carrol - Roy Morton

Blood of Ghastly Horror (USA, 1971), regisserad av Al Adamson.

Om filmenRedigera

Alternativa titlarRedigera

Psycho a Go-Go
Fiend with the Electronic Brain
The Man with the Synthetic Brain

HandlingRedigera

John Carradine spelar en galen vetenskapsman (finns det någon annan sorts vetenskapsman?) som experimenterar på en Vietnamveteran och förvandlar honom till en elektroniskt kontrollerad mördare. Vietnamveteranens pappa Kent Taylor, som också är en galen vetenskapsman, bestämmer sig för att hämnas för detta och använder sig av sina kunskaper om voodoo och mental telepati som han lärt sig i Jamaica's djungler för att skapa en zombie.

Filmens bakgrundRedigera

Den här filmen har en ganska rörig bakgrundshistoria som jag ska försöka återge så som jag känner till den. Runt 1964 filmades Echo of Terror med 16mm-kamera. Det var en mordhistoria som aldrig fullbordades. Samma manus filmades om i Techniscope men släpptes aldrig i den versionen. 1965 lades några scener till och slutet ändrades. Filmens titel ändrades nu till Psycho a Go-Go och den gick under en begränsad tid på bio i USA och exporterades även till Pakistan och Mexico.

Något år senare, uppgifterna varierar, gjordes filmen om igen. Ett antal scener med John Carradine (som alltså inte var med i de tidigare versionerna) som galen vetenskapsman lades till och filmen klipptes om och blev mer av en science fiction-film. Den här versionen släpptes med titeln Fiend with the Electronic Brain och visades på bio någon gång i slutet av 1960-talet.

Därefter ändrades handlingen återigen, nu till en skräck/science fiction-hybrid. Ytterligare en galen vetenskapsman (Kent Taylor) lades till, som med hjälp av voodoo skapar en zombie (Richard Smedley). Ett flertal scener lades till och ett antal nya skådespelare tillkom. Titeln ändrades till The Man with the Synthetic Brain och den här versionen visades något klippt på tv.

Slutligen släpptes filmen 1971 på bio med titeln Blood of Ghastly Horror. Detta var samma film som The Man with the Synthetic Brain med skillnaden att den var oklippt.

Blood of Ghastly Horror innehåller enligt uppgift runt 38 minuter material från Psycho a Go-Go, 13½ minut från Fiend with the Electronic Brain (scenerna med Carradine) och runt 33 minuter nyinspelat material som filmades just för versionerna The Man with the Synthetic Brain och Blood of Ghastly Horror.

Produktionsteam (i urval)Redigera

Regi - Al Adamson
Producent - Al Adamson
Manus - Dick Poston, Chris Martino

Skådespelare (i urval)Redigera

John Carradine
Kent Taylor
Tommy Kirk
Regina Carrol
Roy Morton
Richard Smedley

KällorRedigera

Book of the Dead: The Complete History of Zombie Cinema