FANDOM

Bad Taste
Bad-Taste-Poster
Bad Taste

Utgivningsår

1987

Ursprungsland

Nya Zeeland

Regi

Peter Jackson

Producent

Peter Jackson

Manus

Peter Jackson - Tony Hiles - Ken Hammon

Skådespelare

Pete O'Herne - Mike Minett - Terry Potter - Craig Smith - Peter Jackson - Doug Wrenn - Dean Lawrie - Pete Vere-Jones

Bad Taste (Nya Zeeland, 1987), Peter 'Sagan om Ringen' Jacksons första långfilm.

Om filmenRedigera

Peter jackson-bad taste

Peter Jackson som Robert, en av de två karaktärer han spelade i Bad Taste.

Bad Taste är i allra högsta grad en amatörfilm med mycket låg budget. Den är till största delen filmad med 8mm filmkamera utan ljudupptagning, resterande material filmades på 16mm filmkamera. Filmen tog fyra år att spela in och de flesta specialeffekter är hemmagjorda, som exempel kan nämnas mynningsflammor från skjutvapen gjorda genom att sticka hål i den framkallade filmen samt utomjordingsmasker storleksanpassade för att passa i köksugnen i Peter Jacksons föräldrahem. Trots detta är Bad Taste en mycket sevärd film tack vare Peter Jacksons redan då fantastiska regi och sinne för makaber humor.

En av filmens höjdpunkter är när de två karaktärer som spelas av Peter Jackson själv, utomjordingen Robert och utomjordingsjägaren Derek, slåss mot varandra. En fantastiskt snyggt gjord scen där den som inte vet att båda de inblandade i slagsmålet spelas av samma person vanligtvis inte märker något underligt med scenen.

HandlingRedigera

Den lilla kusthålan i Nya Zeeland är lugnare än vanligt. Alla ortsbor har plötsligt försvunnit. Det kan inte vara så att de blivit styckade i små, små bitar? Ja, faktiskt! Ett gäng utomjordingar har nämligen dykt upp i staden, med uppdrag att fånga in befolkningen och göra köttfärs av dem. Bokstavligen! Sedan skall köttet säljas till en intergalakisk hamburgerkedja. Men tack och lov är Alien Investigation of Defense Service (AIDS) rymdkräken på spåren - utrustade med revolvar, machetet, motorsåg och en snillrikplan: banka skiten ur asen!

ProduktionenRedigera

Filmens huvudperson skulle ursprungligen ha varit karaktären Giles men manuset skrevs om i stora delar efter att Craig Smith gift sig och inte längre kunde ägna helgerna åt att filma. Giles blev istället en biroll och ett flertal av de scener där Giles är med dubbades för att passa in i den nya handlingen. Filmen, som ursprungligen skulle ha varit en kortfilm med titeln Roast of the Day, utvecklades från det första långfilmsmanuset Giles' Big Day till sin slutliga form som alltså fick titeln Bad Taste och Peter Jackson lyckades få pengar från New Zealand Film Commision till att slutföra filmen. Jacksons mentor vid kommisionen, Jim Booth, rådde honom att inte visa byråkraterna hur filmen utvecklats eftersom "de skulle inte förstå". Han hade rätt; när de till slut fick se den så blev de rasande.

Produktionsteam (i urval)Redigera

Regi - Peter Jackson
Producent - Peter Jackson
Manus - Peter Jackson, Tony Hiles, Ken Hammon

Skådespelare (i urval)Redigera

Terry Potter - Ozzy
Pete O'Herne - Barry
Craig Smith - Giles
Mike Minett - Frank
Peter Jackson - Derek / Robert
Doug Wrenn - Lord Crumb
Dean Lawrie - Lord Crumb SPFX
Pete Vere-Jones - Lord Crumbs Voice

De flesta av ovanstående skådespelare spelade även namnlösa tredje klassens utomjordingar.

KällorRedigera

Book of the Dead: The Complete History of Zombie Cinema
Good Taste Made Bad Taste